Häst

Gjort en häst med hjälp av ett skelett som jag gjorde med hjälp av Zspheres. Sen efter att jag hade skelettet så använde jag mig av ett tool som heter InsertSphere. Insert Sphere lägger till en ny rund kula som man sedan kan forma till en muskel. Jag återupprepade detta på de viktigaste musklerna på hästen och som resultat så fick man fram hästen. Kom fram till att detta var en otroligt bra metod. Metoden har dock en stor nackdel. Om man inte kan anatomin på varelsen eller har några referenser på vilka muskler och ben som finns på varelsen så kan du inte få fram rätt musklerna där de ska vara. Som resultat kan man då få att allt bara ser dåligt ut eller att man inte kan se vad det är. Annars så tog denna metod inte alls så långt tid(efter att man har kollat in musklerna).

Så detta är resultatet av att man studerar anatomi. Man kan då med hjälp av detta sättet göra grundformerna snabbare så att man senare kan börja på den högupplösta skapelsen mycket snabbare. Alltså börja med det roligaste snabbare plus att man i slutändan har sparat in massa tid.

Innan man använder toolset DynaMesh.

Etter att man bara har klickat på DynaMesh.

DynaMesh är ett verktyg i Zbrush som gör hela skulpturen så att den har samma upplösningen. Man väljer själv vilken upplösning man vill ha och sen blir hela skulpturen den upplösningen. Den ända nackdelen med det verktyget är att man blir av med alla nivåer av lägre upplösning som man har av sin skulptur. Det i sin tur gör att om man har för hög upplösning tar det längre tid att ändra någon kroppsdel(tar längre tid att trycka in och ut delar). Det blir också svårare att posera karaktärer om upplösningen är för hög. Sen om man vill ha det man skapar i ett spel måste man också göra en lågupplösts skulptur av sin högupplösta för att spelen ska klara av att hantera skapelsen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>