Vad är Anatomi?

Kollat på ytligare en ny anatomis webinar av Ryan Klingsling.

Han tog upp denna gången hur man ska göra för att lättast läras sig anatomi. Kändes lite som att det var väldigt synd att man inte såg denna det först man gjorde när man började tematiska fördjupningen. Kommer att använda mig lite av det han sa i de andra blocken som kommer.

Det han förmedlade bland anat 6 gyllene regler som han vill ha inom anatomi.

regel nummer 1 veta vem du är.

Med det menar han att det finns olika personligheter på alla människor. vet man inte om man är en person som gillar att hålla på med en liten detalj i flera timmer eller om man är en person som vill få fram alla formerna före man börjar på detaljerna. Man måste också veta om man är en sådan människa som gärna börjar på 100 olika saker men blir aldrig färdig med 1. Sådan måste man ha i sidan beräkningar när man ska göra saker. Så att man inte börjar jobba på fel sätt för då blir det aldrig gjort.

Jag själv känner att jag är en sådan människa som vill få fram former snabbt så att jag efter det kan hålla på med små detaljer väldigt länge. Jag gör alltid klart mina saker men att börja på en ny sak är jobbigare.

Regel nummer 2 vet vart benen ska vara.

För att ha en bra anatomisk läran så måste man veta alla benen som finns i kroppen. Du behöver inte kunna namnen utan namn är bara namn på platser.

(Tex på en karta. Namnen på gatan behöver man inte kunna men om någon säger något om en staty så vet man ändå vart man är även om man inte kan namnet.)

regel nummer 3 vet vart alla musklerna ska vara.

Samma förklaring som regel nummer 2 fast med muskler.

Regel nummer 4: Lär dig formerna. Om man tar människan som exempel så är benen hårda former och musklerna mjuka former.

Regel nummer 5: Linjer och former

Man ska lära sig att dela upp allt i simpla former och linjer så att man lättare kan få fram sitt mönster. Simpla former kan vara tex att tjejer svank kan göras som ett hjärta för att lättare få den formen. Och linjerna är att man sätter ut linjer på kanten av sin modell för att få lättare rätt mönster.

Regel nummer 6: Lär känna dina verktyg

Om man inte kan de verktygen som man har till hjälp med så kan man inte skapa saker optimalt.

 

Han berättar också att det lättaste sättet att lära sig musklerna/skelettet är att ta och studera dem en och en. Och för att man inte ska glömma muskel/skelett -delen så ska man ställa en lite fråga om just den delen. Detta gör att man måste hitta fakta om den. Man lär sig kanske till och med namnet. Och i och med att man bara tar en liten del i taget med en specifik fråga så måste man hitta svaret på frågan på just den delen innan man börja på nästa del med en ny fråga.

Det jag känner att jag tänker ta med mig till de andra blocken som är kvar är:

Hade man från början bara tagit en del i taget av skelett/muskler och ställt en fråga om den delen man väljer så hade man antagligen lärt sig anatomin bättre. Men det hade tagit betydligt längre tid att komma någonstans med sin anatomi också. Antagligen om man hade ställt en fråga på varje del så hade man nog inte mer än varit färdigt med skelettet nu. Förmodligen hade man nog kunnat allt om skelettet men jag hade inte hunnit testa att skapa allt annat kul som hästar och människor och muskler.

Det ska ändå påpekas att det ändå är bättre att ta sakerna söligt än att göra allt snabbt som jag nu känner att man har gjort. Hade man däremot inte gjort det så snabbt som man har gjort så kommer man inte hinna med att testa allt annat som jag vill fördjupa sig inom.

Tror att anatomin förmodligen kommer vara det som man kommer göra examensarbetet på. Så känns det för tillfället. Men de andra blocken kanske får en till att välja något annat:P

En reaktion på “Vad är Anatomi?

  1. Pingback: Resume av block 1 | Jimmy Johnsson Block 1 tematisk fördjupning BTH

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>